پیام به مناسبت سوم جوزا روز معلم
هیأت اجرايیه نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان هیأت اجرايیه نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان

آموزگاران عزیز و استادان ارجمند !                                             

       کابل 3/3/1387

روز خجسته معلم را به همه شما خدمتگاران صدیق شگوفایی دانش و رهروان راستین سعادت و خوشبختی انسان تبریک و تهنیت میگويیم و آرزومند هستیم تا در انجام وظایف سترگ و پرافتخارتان موفق و بهروز باشید و بتوانید آرزوهای دیرینه مردم علمدوست افغان را در راه تربیت سالم اولاد وطن و ترویج دانش و فرهنگ در سراسر کشور عزیز ما افغانستان و به منظور سعادت و خوشبختی انسان این مرزوبوم عملی و تحقق بخشید.

با تاسف اظهار میداریم که با وجود شیوه های تعلیمی و تربیتی از زمانه های پیشین آریایی و خراسانی تاکنون و تجارب معارف عصری بیش از یک قرن در افغانستان و موجودیت صدها معلم هم اکنون در مدارس ، لیسه ها و مکاتب اساسی که بیش از قلم و کتاب سرمایه ای ندارند و خواب خیال عیش و عشرت خانخانی و اشرافی راندیده اند و نمی بینند ، بنابر نبود مدیریت علمی و موثر وسیاست های دیکته بعضی حلقات معلوم الحال ... و افراد بیگانه از عرف و عنعنات افغانی و تجارب سالهای گذشته به بهانه ظرفیت سازی معارف امروزی ما حالت نا بسامان دارد.

مهمتر از همه وضع زنده گی رنج آور و درد و الم آموزگاران کشور است که زنده گی را با یأس و حرمان سپری میکنند و با وجود اعتراف زمامداران عاقبت نا اندیش و مسوولیت ناپذیر  کشور به این همه مشکلات و نا بسامانی ها در سیستم معارف گام عملی و استوار برداشته نمی شود.

در بعضی حلقات معارف ، بستگی های قومی ، لسانی و منطقوی و حتا بیگانه پرستی به مشاهده میرسد ، امتیازات فوق العاده و حیف و میل بودجه دولتی باعث اعتراض و خشم معلمین وطندوست و فرزندان صدیق وطن گردیده است.

ما یقین کامل داریم که بهبود وضعیت نابسامان معارف و شگوفایی علم و فرهنگ در افغانستان و طرح و تطبیق یک نصاب تعلیمی و علمی بدون اشتراک نیروهای ملی و دموکراتیک و بدون در نظر گرفتن آرزوهای مردم علمدوست ما و بدون سهم و اشتراک مستقیم آموزگاران کشور ناممکن و غیر عملی میباشد.

آموزگاران شرافتمند کشور ! رسالت خود را به منظور شگوفایی علم و فرهنگ ، تربیت افراد رسالتمند متعهد و آگاه متحدانه و شجاعانه انجام دهید تا باشد هموطنان ما به اثر سعی و تلاش شما به تکنالوژی عصری و دانش نوین عصر دسترسی پیدا نمایند.

آموزگاران شرافتمند و گرامی  ما با اتحاد و همبسته گی نیروهای ملی ، دموکرات ، صلحدوست موفق خواهند بود تا با دشمنان صلح و آزادی کشور و دشمنان علم و معرفت این پاسداران جهل و خرافات برزمند و دروازه های مکاتب را بروی پسران و دختران ما باز نگهدارند و نگذارند تا اجنبی پرستان خلاف عنعنات افغانی و دساتیر دینی ما مکاتب را به آتش بکشند.

پیشرفت مردم افغانستان به سوی ساختار یک جامعه مبتنی بر اساسات علم و فرهنگ که در آن دانش و منطق حاکمیت داشته باشد و به مقام والای معلم و استاد ارج گذاشته شود حتمی است و ما به صراحت تلاش مردم و آموزگاران خود را درین راه مشاهده می نمايیم.

یگانه راه پیروزی برای تحقق خواست های صنفی عبارت از اتحاد و همبسته گی معلمان وتشکل انان در اتحاديه ها وانجمن های صنفی شان است .نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان از خواست های برحق  وحقوق صنفی معلمان واستادان وتشکل های صنفی شان حمایت کامل مینماید .

 

سربلند بادا استادان و آموزگاران صدیق کشور

فروزان باد مشعل دانش در سراسر گیتی

 

شیر محمد بزرگر

ريیس مجلس موسسان نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان

 


May 22nd, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها